MIELENTERVEYSTYÖ 10/20 ov
Tiedote harjoittelupaikkaan | Tavoitteet | Arviointi |
Harjoitteluajankohdat | Sisältö | |
Harjoittelupaikat | Oppimistehtävät |
Tavoitteet
Oppija
Sisältö
Mielenterveystyön ja psykiatrisen hoidon auttamismenetelmät ja niiden teoreettiset lähtökohdat. Psykiatrinen hoitoprosessi. Hoitosuhdetyöskentely. Perhe- ja verkostotyö. Yhteisöhoito. Ryhmähoito. Lääkehoito Päihdehoitotyön erityiskysymyksiä ja nykyisiä suuntauksia. Väkivaltaisen potilaan kohtaaminen Työryhmätyöskentely ja tiimityö. Moniammatillinen yhteistyö. Työnohjaus Fyysinen, sosiaalinen, psyykkinen ja hengellinen ihmisen olomuoto mielenterveystyössä Mielenterveyskuntoutus Mielenterveystyön ja psykiatrisen hoidon virallinen ja epävirallinen palvelujärjestelmä ja niiden välinen yhteistyö Mielenterveystyön ja psykiatrisen hoidon painopistealueet Suomessa Preventiivinen mielenterveystyö Yhteiskunnan muutosten haasteet mielenterveystyölle ja psykiatriselle hoitotyölle.
Sivun alkuunOppimistehtävät
Kirjallinen kuvaus omahoitajasuhteesta:
Hoitosuhdetyöskentely ja yksilöhoito ovat ohjatun harjoittelun keskeisiä painopistealueita.
Hoitosuhde/kontaktityöskentely tapahtuu ohjatussa hoitosuhteessa/kontaktisuhteessa viimekädessä
osaston valitseman potilaan kanssa. Oman potilaan kanssa tapahtuvaan hoitosuhdetyöskentelyyn
integroituvat läheisesti myös muut hoitomuodot. Hoitosuhdetyöskentelyn lisäksi on tärkeää
hahmottaa kokonaishoitoprosessia paitsi oman potilaan myös muiden potilaiden kohdalla.
Hoitosuhdetyöskentelyn ja ammatillisen kehittymisen tukena edellytetään säännöllistä ja
sovittua työnohjausta. Hoitosuhdetyöskentelystä tehdään kirjallinen hoitoseloste, joka on
näyteportfolion perusmateriaalia eikä sitä arvioida erillisenä.
Reflektiopäiväkirja ja merkitykselliset oppimiskokemukset:
Tavoitteena on opiskelijan kriittisen ajattelun ja päättelykyvyn kehittyminen.
Päiväkirjaan opiskelija kirjaa ainakin yhden merkittävän oppimiskokemuksen viikossa
(erillinen ohje). Oppimispäiväkirjaa voidaan käyttää ohjauksen lähteenä, apuna ja
tukena henkilökunnan ja opettajan kanssa tapahtuvissa ohjauskeskusteluissa.
Päiväkirja on näyteportfolion perusmateriaalia eikä sitä arvioida erillisenä.
Harjoittelupaikat
Harjoittelu voidaan suorittaa sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon yksiköissä, joissa myös hoitosuhdetyöskentelyssä harjaantuminen on mahdollista.
Harjoitteluajankohdat
Arviointi
Opintojakson arvosana muodostuu näyteportfolion arvosanan,
ohjatun harjoittelun arvioinnin, kirjallisen kokeen (sis. yhteisen ja eriytyvän
osion sekä luennot) sekä jatkuvan näytön kokonaisuudesta (aktiivinen osallistuminen
ja motivoituneisuus). Portfolion kirjoittaminen ja kokoaminen on kaksivaiheinen
tapahtuma, jonka osat ovat perus- ja näyteportfolio.
Näyteportfolion arviointikriteerit:
Arvioinnissa noudatetaan oppilaitoksessa voimassa olevia kirjallisen työn arviointikriteereitä.
Näyteportfolion arviointiasteikko on hyväksytty: tyydyttävä 1-2, hyvä 3-4, kiitettävä 5. Hylätty.