Läpinäkyvä suunnitteluhankkeen kehitystä esiteltiin ELKE -seminaarissa 05. ja 06.04.2006 Iisalmessa.
Tämä sivu avautuu Sarvi ja Saparo lehden ilmestymisen jälkeen myös ELKE -aktiiveille.
1200x912 3000x2300
Virtuaalinavetan demo-versio oli ensimmäistä kertaa yleisön nähtävinä eläinterveydenhuolto-seminaariin liittyneessä näyttelyssä huhtikuun alussa Iisalmessa. Urpo Manninen (kuvassa) ja Petri Kokko esittelivät ohjelman toimintaa. (Kuva Petri Kokko)
Klubiaskin kannesta 3D pelimaailmaan
Navetta voidaan suunnitella tulevaisuudessa internetissä. Virtuaalinavetan suunnitteluohjelma on demo-vaiheessa. Ajatuksena on tehdä helppokäyttöinen toiminnallisen suunnittelun ohjelma apuvälineeksi navetan rakentajille. Tuleva helppokäyttöohjelma korvaa perinteisen klubiaskin kannen havainnollisella tavalla: rakentaja voi katsoa ja kokea kolmiulotteisesti, miltä hänen hahmottelemansa rakennuksen toimintamalli laitteineen ja eläimineen näyttää.
Virtuaalinavetta on ensimmäinen rakennussuunnitteluohjelma, joka pohjautuu tietokonepeleistä tuttuun ohjelmatekniikkaan. Ajatus helppokäyttöisestä suunnitteluohjelmasta on AtriaNauta -ryhmän rakennusneuvoja Urpo Mannisen, teknologian suunnittelussa on mukana arkkitehti Petri Kokko.
Tuottajien mukaolo kehitysprojektissa on tärkeää, sillä tarkoituksena on luoda ohjelmasta asiakaslähtöinen ja helppokäyttöinen. Ohjelmasta on selkeästi rahallista hyötyä rakentajalle: suunnitteluaika lyhenee, suunnittelun laatu paranee ja investoinnin kokonaishinta pienenee. Ohjelman avulla rakentaja voi vertailla erilaisia laiteratkaisuja ja etsiä uuteen navettaansa juuri haluamansa vaihtoehdot. Myös rakennussuunnittelijan työ helpottuu ja nopeutuu.
Projekti tämän virtuaalitekniikan edelleen kehittämiseksi hakee vielä rahoitusta. Yhteistyökumppaneita on jo jonkin verran haettu, koska suunnitteluohjelmaan tarvitaan laitevaihtoehtoja.
1200x750 2560x1600
Ohjelmaan on tarkoitus sisällyttää myös tuotantopihan mallinnus, jolloin uuden rakennuksen vaikutus ympäristöön havainnollistuu.
1200x750 2560x1600
Ohjelmalla voi luoda rakennuksesta "pelimallin", jossa voi liikkua läsnäolon tuntuisesti.